Αρχική   Διάφορα   Μικρά μυστικά για σωστή προετοιμασία μαθητών αλλά και γονιών για την Α’ Δημοτικού και την Α’ γυμνασίου

Μικρά μυστικά για σωστή προετοιμασία μαθητών αλλά και γονιών για την Α’ Δημοτικού και την Α’ γυμνασίου

Η πρώτη δημοτικού και η πρώτη γυμνασίου είναι οι τάξεις όπου όλα μεγεθύνονται στα μάτια αλλά κυρίως στην ψυχοσύνθεση των παιδιών – Πώς πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτή τη μετάβαση;

Κάθε αρχή και δύσκολη. Πόσο μάλλον όταν η αρχή αυτή έχει να κάνει με την είσοδο ενός παιδιού σε μία νέα πραγματικότητα γεμάτη προκλήσεις, υποχρεώσεις και πρωτόγνωρα συναισθήματα. Η πρώτη δημοτικού και η πρώτη γυμνασίου κρίνονται από τους ειδικούς ως οι τάξεις όπου όλα τα παραπάνω μεγεθύνονται στα μάτια αλλά κυρίως στην ψυχοσύνθεση των παιδιών. Εμείς δεν έχουμε να κάνουμε τίποτε παραπάνω από το να τα επαναφέρουμε – για το καλό των παιδιών μας αλλά και το δικό μας – στις σωστές τους διαστάσεις… Διότι όπως σημειώνει η εκπαιδευτικός Μαρία Καλλή Κουντούρη: «Να είστε κοντά στα παιδιά σας όπως είναι το τζάκι… Αρκετά κοντά για να τα ζεσταίνετε αλλά όχι τόσο που να τα καίτε!»

Μικρά μυστικά για σωστή προετοιμασία μαθητών αλλά και γονιών για την Α’ Δημοτικού

Πώς να προετοιμάσω σωστά το παιδί μου:

  1. Να ακολουθεί κανόνες. Κανόνες θέτουμε και στο σπίτι και στο σχολείο.
  2. Να σέβεται. Πρώτα τον εαυτό του, τους γονείς, τους δασκάλους, τους συμμαθητές.
  3. Να ακούει. Πόσες φορές δεν έχετε πει την ίδια κουβέντα πέντε φορές; Εκπαιδεύουμε τα παιδιά μας άθελά μας να μην είναι καλοί ακροατές. Λέμε την οδηγία μία φορά και με επιμονή και συνέπεια το παιδί μας θα μάθει να ακούει.
  4. Να αρχίζει έγκαιρα τη μελέτη, χωρίς συνεχείς διακοπές και διαλείμματα.
  5. Να διαβάζει σε χώρο όπου υπάρχει ησυχία, χωρίς πολλά ερεθίσματα.
  6. Να κοιμάται νωρίς.
  7. Να τρώει πρόγευμα. Διαφορετικά, η πείνα στην τάξη, ο πονόκοιλος, η εξάντληση μέχρι το διάλειμμα φυσικά και δεν αφήνουν το μυαλό να εργαστεί.
  8. Να πηγαίνει στο σχολείο διαβασμένο, με όλα τα απαραίτητα για το μάθημα.


Πώς να στηρίξω σωστά το παιδί μου:

  1. Ακούω. Αυτά που λέει αλλά και αυτά που δεν λέει.
  2. Ρωτώ καθημερινά για το πώς ήταν η μέρα του, με ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, που δεν απαντιούνται μονολεκτικά με «ναι», «όχι», «τίποτα».
  3. Ενισχύω την προσπάθεια του εκεί που χρειάζεται στήριξη.
  4. Δεν γράφω εγώ τις εργασίες του.
  5. Τηρώ τους κανόνες που θέσαμε, σε σπίτι και σχολείο με συνέπεια.
  6. Ενημερώνω το σχολείο για οτιδήποτε μπορεί να επηρεάσει την συμπεριφορά και την επίδοση του παιδιού μου.
  7. Ενημερώνομαι τακτικά για την εικόνα του παιδιού μου στο σχολείο.

Κλείνω με μια κουβέντα που κράτησα από μια παλιά μου διευθύντρια: «Να είστε κοντά στα παιδιά σας όπως είναι το τζάκι… Αρκετά κοντά για να τα ζεσταίνετε αλλά όχι τόσο που να τα καίτε!» Καλή σχολική χρονιά σε όλους μας! Κάθε γερή στέγη χρειάζεται όλες τις πλευρές της άρρηκτα συνδεδεμένες: παιδί-γονιός-δάσκαλος..

Μικρά μυστικά για σωστή προετοιμασία μαθητών αλλά και γονιών για την Α’ Γυμνασίου

Παρότι η μεγαλύτερη ανησυχία εντοπίζεται στους γονείς το παιδί των οποίων θα πάει για πρώτη φορά στην Α΄ Δημοτικού δεν θα πρέπει να παραγνωρίζεται το πόσο δύσκολη καθίσταται συχνά η μετάβαση από την ΣΤ΄ Δημοτικού στην Α΄ Γυμνασίου. Μία μετάβαση η οποία δυσχεραίνεται, ειδικά όταν απαιτείται αλλαγή σχολείου και κατ’ επέκταση απομάκρυνση από παλιούς φίλους και γνώριμους συμμαθητές. Το παιδί από «μεγάλος» (εκτάκι) γίνεται ο μικρός του σχολείου (πρωτάκι), δεν υπάρχει πλέον ένας δάσκαλος αλλά «εναλλασσόμενοι» καθηγητές ενώ ο ανταγωνισμός εντείνεται μαζί με την αντιδραστικότητα που χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη ηλικία. Σύμφωνα με τους ειδικούς αυτά που βοηθούν στην ομαλή μετάβαση του παιδιού από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι τα εξής:

– Φερθείτε με μεγαλύτερη κατανόηση ιδιαίτερα τους πρώτους μήνες της μεγάλης αυτής μεταβατικής φάσης.

– Ενθαρρύνετε και ενδυναμώστε το παιδί σας, ώστε να αντιμετωπίζει τις νέες καταστάσεις ως πρόκληση και όχι ως δυσεπίλυτο πρόβλημα

– Τονίστε του τη θετική όψη της μετάβασής του στη νέα αυτή εκπαιδευτική βαθμίδα

– Ενισχύστε την επικοινωνία με αγαπημένους φίλους και συμμαθητές, ώστε να μην νιώθει μόνο. Προτρέψτε το να διατηρήσει τις φιλίες που είχε, ακόμα κι αν οι δρόμοι με τους παλιούς φίλους χωρίστηκαν λόγω διαφορετικών σχολείων, αλλά και να κάνει καινούργιες φιλίες.

– Προσπαθήστε η αλλαγή αυτή στη συγκεκριμένη εκπαιδευτική βαθμίδα να μην συνοδεύεται από επιπρόσθετες αλλαγές στα πλαίσια της οικογένειας

– Ενθαρρύνετε το παιδί να μιλάει ανοιχτά για τους φόβους και τα άγχη του

– Πείτε του ότι θα είστε δίπλα του προκειμένου να το βοηθήσετε να ξεπεράσει την όποια δύσκολη κατάσταση.

– Αποφεύγετε το αυστηρό, δικτατορικό ύφος και επιλέξτε κάποιο που θα σας επιτρέπει να ακούτε και να δίνετε λύσεις

– Βάλτε το να διαβάσει τα λόγια του Barrie Hopson: «….Τίποτα και κανείς δεν παραμένει ίδιος. Η φύση απεχθάνεται τα κενά και την στασιμότητα. Ένα σταθερό σημείο δείχνει ότι είναι μια στάση ενός ταξιδιού από τον ένα τόπο στον άλλο. Αν σταθείς κάπου για πολύ το ταξίδι σου θα φθάσει στο τέλος. Μείνε και διασκέδασε αλλά όμως να ξέρεις ότι σε περιμένουν πολλά και διαφορετικά πράγματα ακόμα. Μπορεί να μην είσαι ικανός να διακόψεις το ταξίδι, αλλά μπορείς να πετάξεις!»

 



Αφήστε μια απάντηση